از دانشمندان چشم پزشکی و علوم بینایی که در حوزه تولید علم یا نوآوری، ممتاز باشد. سابقه حرفه ای ایشان مرور می شود و شاخص های علم سنجی و پتنت ها، امتیازات فروش، زایش های پژوهشی (Research spin offs) و نظایر (به عنوان شواهد ابتکار عمل در حوزه نوآوری) فهرست و احصاء می شود. داشتن مکتب و سابقه پژوهشی دامنه دار در گرایش های مشخص، از ویژگی های برجسته دانشمند برتر می باشد.
از استادان نامدار چشم پزشکی و علوم بینایی که در آموزش و تربیت (منتورشیپ) شاگردان و همتایان و توانمندسازی همکاران مداومت داشته و برای توسعه و بالندگی دانش چشم پزشکی و علوم بینایی و حفظ و ارتقاء موازین، منزلت و میراث حرفه، ابتکار عمل داشته، شواهد از خودگذشتگی را بتوان در منش او یافت. شهرت به بی رغبتی به مال اندوزی، نوآوری در روشهای آموزشی، تاسیس بخش و دوره آموزشی، صاحب سبک بودن، الگوسازی، اهليت حرفه ای و به روز بودن دانش، نمونههایی از رفتارهای متعالی و شاخص هستند.
این عنوان به شخصیتی حقیقی یا حقوقی ايرانی، با الگويي از فعاليت های خيريه، خدمات عمومی و اجتماعی و حمایت طلبی و آموزش برای سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی اعطا می شود. مراقبت از محرومين و اقلیت های مليتی و نژادی نيازمند، فراتر از سطح معمول و يا به صورت داوطلبانه، خدمت در مناطق دورافتاده، روستايی و پرخطر در كشور يا منطقه و ناحيه ای محروم دریک شهر و حاشيه آن و عشایر؛ بدون دريافت حق الزحمه و با از خود گذشتگی در يك دوره زماني معنی دار و مستمر و با بازتاب قابل توجه اجتماعی و ماندگاری، نمونه هايی از رفتارهای متعالی هستند. برای یک چشم پزشك یا خیّر، اشتهار به مراعات موازين طبابت یا اهليت حرفه ای نیز از شاخص های دیگر است.